پخش زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
English عربي
3622
-
الف
+

نمایندگان فرهنگی مجلس با مدیران تئاتر فجر دیدار کردند

تعدادی از نمایندگان مجلس با مدیرکل هنرهای نمایشی، دیدار و گفتگو کردند.

تعدادی از نمایندگان مجلس با مدیرکل هنرهای نمایشی، دبیر جشنواره تئاتر فجر و رضا کیانیان هنرمند تئاتر، سینما و تلویزیون دیدار و گفتگو کردند.

به گزارش آی‌فیلم، در این دیدار که شامگاه دوشنبه ۶ دی‌ماه برگزار شد، حجت الاسلام احمد مازنی، طیبه سیاوشی و پروانه سلحشوری نمایندگان کمسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در جلسه‌ای با مدیرکل هنرهای نمایشی، دبیر سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر و مدیران بخش‌های مختلف این جشنواره در جریان جزییات برنامه‌های این دوره از جشنواره و مسائل هنرهای نمایشی کشور قرار گرفتند.

مهدی شفیعی مدیرکل هنرهای نمایشی در ابتدای این جلسه با اشاره به افزایش توان علمی و نیروی انسانی در حوزه هنرهای نمایشی به محدودیت‌ها و ناهمگونی زیرساخت‌های موجود با مطالبه هنرمندان و نیاز جامعه گسترده هنر تئاتر در کشور پرداخت و گفت: خوشبختانه در دهه اخیر شاهد افزایش چشمگیر فارغ‌التحصیلان و دانش‌آموختگان هنر بوده‌ایم . متاسفانه زیرساخت‌های نمایشی و هر آنچه که ضرورت دارد به هنر کمک کند و زمینه‌های ارائه اثر را فراهم بیاورد، متناسب با این رشد، گسترش نداشته است.

وی ادامه داد: یکی از راهکارهای کوتاه مدت که می‌توانست مسکنی در این زمان باشد، توجه به ظرفیت بخش غیر دولتی بود. از قوانین موجود در زمینه موسسات فرهنگی هنری و موسسات تک منظوره تئاتری استفاده شد. با تسهیل کردن شرایط متقاضیان و گروه‌های نمایشی در این زمینه فعال کردیم و گروه‌های جوان و خلاق و پیشرو برای تشکیل این موسسات شدند و اتفاق‌های خوبی را نیز شاهد بودیم.

شفیعی با اشاره به قوانینی که دربرنامه‌های سوم و چهارم توسعه برای حضور بخش خصوصی در ساخت و سازهای فرهنگی و هنری وجود داشت و زمینه‌های افزایش سالن‌های تئاتری را ایجاد کرد، از بی توجهی به این قانون در برنامه‌های پنجم و ششم توسعه گلایه کرد.

در این جلسه سعید اسدی دبیر سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر نیز با قدردانی از توجه نمایندگان مجلس به حوزه تئاتر در دوره جاری مجلس گفت: یک تئاتر می‌تواند یک جامعه را بسازد. بهبود اعتبارات حوزه تئاتر و جشنواره تئاتر فجر یک ضرورت است.

وی با مقایسه اعتبار اختصاص یافته به بخش‌های مختلف هنری به بیان توضیحاتی در زمینه پروسه برگزاری جشنواره‌های تئاتری بخصوص جشنواره‌های بین‌المللی پرداخت.

رضا کیانیان هنرمند شناخته شده کشور نیز که در این جلسه حضور داشت، با اشاره به تعداد اجراهای روی صحنه که به ۱۱۵ عنوان در تهران رسیده است، گفت: تئاتر در جامعه فرهنگ گفت و گو به وجود می‌آورد و در موقعیتی قرار گرفته‌ایم که به این گفت و گو نیاز داریم.

کیانیان افزود: در زمان کنونی شهر به ابعاد جدیدی رسیده که تبلیغ و شیوه‌های رساندن حرف‌ها به مردم عوض شده است و حالا شیوه آن هنر است. تعداد سالن‌های تئاتر در سه سال اخیر به دو برابر و نیم رسیده و تعداد سینماها هم به همت شهرداری زیاد شده است. اگر در شهری سینما و تئاتر و گالری نداشته باشیم، فقر فرهنگی ما را نسبت به جهان نشان می‌دهد.

این بازیگر با اشاره به خیل گسترده فارغ‌التحصیلان تئاتر ادامه داد: در سال هزار نفر فارغ‌التحصیل تئاتر داریم. یعنی هر سال یک لشگر بیکار به جامعه افزوده می‌شود و مسأله این است که این نیروی کار بلد چطور باید مورد استفاده قرار بگیرند.

وی یکی از راهکارهای این مسأله را رفتن هنرمندان به میان مردم و استفاده از فضاهای عمومی دانست و تصریح کرد که این راهکار نیاز به طراحی ساز و کار مناسب قانونی دارد..

در ادامه این جلسه هر یک از مدیران تئاتر و مسئولان جشنواره تئاتر فجر به بیان توضیحاتی در زمینه بخش‌های تحت مدیریت خود پرداختند و برنامه‌ها و اهداف زمینه فعالیت خود ، دغدغه‌های هنرمندان تئاتر و مشکلات آن حوزه را بیان کردند.

حجت الاسلام مازنی با تقدیر از تلاش‌های مهدی شفیعی و تمامی افرادی که برای برگزاری جشنواره تئاتر فجر در حال فعالیت هستند، به معرفی همکاران خود پرداخت و گفت: خانم‌ها سلحشوری و سیاوشی جزو فعال‌ترین نمایندگان مجلس و پیگیر دغدغه‌های اجتماعی جوانان و بانوان هستند.

وی با ابراز خوشحالی از توجه و احساس مسئولیت هنرمندان تئاتر در زمینه مشکلات کلان اجتماعی از شکل گیری کمپین در حوزه آب استقبال کرد و گفت: نیازمند تجمیع نگاه‌های متخصصان در این حوزه هستیم.

غ ن / ح ی

نظر شما
ارسال نظر